
|
 |
|
 |
|
Volga-parti rejtély :: M72 / M72M
Az egykori Szovjetunió járműipara maga a talány.
Ahhoz képest, hogy közel fél évszázadon keresztül az egyik fő vásárlók voltunk, az ott gyártott autókról és motorokról tudunk talán a legkevesebbet. Ocskay Zoltán egy szépen restaurált M72-es kapcsán a modell történetének is utánanézett.
Archív fotók: Muray Motor + Aero Archív Veterán Autó és Motor - 2004. február
|
A "SZOJUZ"-tól az "URAL"-ig
Tévedés lenne azt hinni, hogy a cári Oroszországban nem "gyártottak" motorkerékpárt. Nos, az egykori feljegyzések szerint a moszkvai Duksza gyár 1913-14-ben idegen licenc alapján 100 darab "Riga" motort készített.
Eddig a történelem.
Aztán, a Nagy Fordulat után, amikor az új életet jelentő győzelmes harcok után megkezdték a szovjet emberek új hazájuk építését, akkor kezdhettek foglalkozni motorkerékpárok konstrukciójának gondolatával... Autó-motor XX.évf :: 1967. XI. 6. :: 21. szám
Kijevi "emlék" :: Dnyepr
... Ezek az igénytelen, nagy teljesítményű gépek örvendenek a legnagyobb keresletnek, és természetesen a motorbarátok ezeket kísérik a legnagyobb figyelemmel. Manapság bármilyen konstrukciós változtatás, vagy sikeres újítás híre gyorsan elterjed. Érthető tehát az az óriási érdeklődés, amelyet a közlemény váltott ki, hogy Kijevben új motorkerékpár, a Dnyepr gyártása kezdődött meg... Autó-motor XXI.évf :: 1968. VII. 6. :: 13. szám
|
Technikai leírások -
Az M-72 motorkerékpár versenyre való előkészítése
...a szelepemelőket egyenként 12 grammal könnyítik meg. A vezérlés nagy fogaskerekét a foghosszúságnak 1/3-ad részével keskenyítik. A vezérlés szakaszai a gyári vezérlési szakaszokkal azonosak. Mindkét hengernél pontosan egyforma névleges szakaszok elérése céljából több vezérműtengelyt próbálnak ki, és a legmegfelelőbbeknél a bütykök hátsó részét becsiszolják. ... George Al. Mayer: A motorkerépárosok kézikönyve Technikai Könyvkiadó, Bukarest, 1956
|
|
|
 |
|
 |
|
|