|
"Nyúzáspróbára" viszi A. Abasin bejárató a Kijevi Motorkerékpárgyár kéthengeres "Dnyepr MT-9" típusú oldalkocsis fogatát |
|
Minden igénybevételt kibír az új Izs-Jupiter-3 |
|
Számos elönye miatt a motorkerékpárok a Szovjetunióban, különösen faluhelyen, a legnépszerübb közlekedési eszközök egyike lett. Tucatnyi modellt gyártanak belöle. A motorok nagy családja mostanában egy újdonsággal egészült ki. A Minszki Motorkerékpárgyár "Minszk" néven megkezdte egy új típus sorozatgyártását, amelyről Anatolij Kljukvacsev, a Szovjetunió Motorkerékpár-ipari Főigazgatóságának főmérnöke így beszélt: "Először is 9,5 lóerőre növeltük a motor teljesítményét, ami lehetővé teszi 90 km/óra sebesség elérését. Ezenkívül megerősített vázat és mágnesgyújtást kapott, írányjelzővel látták el. Menettulajdonságai megjavultak."
A szovjet motorkerékpár-ipar az első ötéves tervek idején keletkezett. Bölcsőjéöl Izsevszket, az Udmurd Autonóm Köztársaság fővárosát tekintjük. A konstruktőrök egy csoportja, P. Mozsarov mérnök vezetésével 1928-1929-ben öt kisérleti motorkerékpárt szerkesztettek. E modelleket az Izs folyóról nevezték el, amelynek partján megépítették azt az üzemet. Azóta több tucatnyi modellt hoztak ki, köztük a híres "Planeta" és "Jupiter" gépeket. A mai "Izs-Jupiter-3"-nak 25 lóerős a motorja.
A rossz utakon is jól bevált a Kijevi Motorgyár MT-9 márkájú "Dnyepr" motorkerékpárja. A konstruktőrök azonban már elkészítették az utánpotlást: kidolgoztak egy korszerübb modellt, amelyet a vállalat az év második felétől kezdve gyárt.
Az Irlitszki Motorgyár "Ural-3" motorkerékpárját is korszerüsítik, és gyártását ez év második felére tervezik. A bejáratók 40 ezer kilométert tettek meg az "Ural" motorkerékpárokon Szibéria, Közép-Ázsia, Oroszország útvonalain.
Az új "Dnyepr" és az "Ural" modellekből az idén körülbelül 60 ezer darabot készítenek. A kovrovi üzem a "Voszhod-2" utódát, a "Voszhod-3"-at fejlesztette ki, amelynek nem csak motorja lett erősebb, hanem elektronikus gyújtást kapott.
A lakosság körében igen népszerű a rigai "Vörös Csilag" üzem rendkívül könnyű mopedje, a "Riga-12", amely könnyedségével, kielégítő sebességével (óránként 50 kilóméter) és megbízhatóságával tűnik ki - tudosít erről is A. Rizskov, az APN munkatársa. A Lvovi Motorgyárban viszonylag nemrég kezdték meg a hasonló technikai jellemzőkkel rendelkező "Verhovina-4" gyártását. Rigában nem feledkeztek meg a versenyzők szükségleteiről sem. A "Vörös Csillag" gyönyörű sportgépeket gyárt a sport iskolák számára. Elkezdték az 50 kcm-es, 7 lóerős "BSz" típusú versenymotor gyártását.
- Az idén - mondotta A. Kljukvacsev - a Szovjetunió útjain több mint egymillió új motorkerékpár és moped jelenik meg. "Zöld út" áll előttük.
Autó-motor XXVII.évf :: 1974. VI. 21. :: 12. szám
|