|
1936: V-elrendezésű volt az "A-750" nehéz motorkerékpár |
|
1936: Az "AM-600" sem volt éppen kis motor, 16,5 lóerőt képviselt |
Tévedés lenne azt hinni, hogy a cári Oroszországban nem "gyártottak" motorkerékpárt. Nos, az egykori feljegyzések szerint a moszkvai Duksza gyár 1913-14-ben idegen licenc alapján 100 darab "Riga" motort készített.
Eddig a történelem.
Aztán, a Nagy Fordulat után, amikor az új életet jelentő győzelmes harcok után megkezdték a szovjet emberek új hazájuk építését, akkor kezdhettek foglalkozni motorkerékpárok konstrukciójának gondolatával. És alighogy befejezték az intervenciós háborút, elkészült az első prototípus a "SZOJUZ". Néhány év múlva, 1928-ban Izsevszkben, Majorov mérnök tervei alapján elkészült az IZS-1, amelyet további négy modell követett. Egy leningrádi szerkesztőcsoport, Porutcsikov mérnök vezetésével megtervezte az L-300 egyhengeres, kétütemű, 6,5 lóerős, háromfokozatú sebességváltós motort, amelynek 80 km/ó volt a végsebessége.
A fejlődésbe lendült szovjetországban egyre-másra születtek az újabb és még újabb konstrukciók. Az izsevszkiek öntötték az új modeleket, így például az IZS-12 négyütemű, 350-es motorja 13,5 lóerős volr a harmincas években. Ekkor született meg az A-750, a kéthengeres, 750-es V-motor. Ugyanebben az évben, 1936-ban jött ki az AM-600, az egyhengeres, sv-vezérlésű, 600-as motor. Múzeumot töltenek meg azoknak a különféle feladatú motorkerékpároknak a sora, amelyeknek gyártását már nem folytatják a gyárak.
Azóta a nagy sorozatban gyártott, megbízható, "starpabíró" motorok jellemzik a szovjet ipart, amely a különféle kivitelű 50 kcm-es mopedtől a 750 kcm-es motoróriásig gyártja a motorkerékpárokat. Az új ötéves terv végén, 1970-ben évi egymillió kétkerekűt gyárt a szovjet ipar.
Autó-motor XX.évf :: 1967. XI. 6. :: 21. szám
|