Örülök, hogy sikerült talpra állítani a rendszert! Amiben tudok besegítek az itteni fórumozóknak, veterános elektromos témákban sokan magukban vannak a macerákkal, mert a hivatásos motorszerelők nagyobbik része nem nagyon szeret a régebbi fazonú töltés-gyújtásrendszerekbe belepiszkálni. Nem bonyolult de néha picit összetettebbek a dolgok, lásd.pl. beállítás-akku állapot-izzók,fogyasztók méretezése. Sokszor idegesítően szájbarágós a leírásom de ez az apró lehetséges buktatók miatt van... Ha nem fárasztalak téged és a többi fórumozót,kérdésedre is válaszolva néhány gondolat rólam; 70'-es születésű vagyok, az egyik szakmámat tekintve autóvillamossági műszerész, amit egy ideje csak másodállásban űzök. A motoros pályafutás amolyan tipikus, retrós; kölökkorban Verhovinázás-Simsonozás, majd a fater 4 gangos TS250 MZ-je pár évig (ez volt neked is ugye!? ) Majd ETZ, aztán 87'tavaszán, (pont most 30 éve) jött az igazi fejlövés egy M63-as Ural képében, ami 18 éven keresztül boldogított váltakozó polaritásokkal . Vele párhuzamosan M72 8 évig, néhány boxer és állóhengeres BMW restaurálás külföldre. 12 éve van a jelenlegi és egyetlen fogatom, egy imádott új típusú oldalhajtásos katonai Ural Ranger személyében, s amibe már egy BMW R100R 1000-es motorját ültettem nem is olyan régen, s ami idén egy picit továbbgondolva 1100-ccm-re és 85Le-re, 100Nm-re hízott. Az eredeti felhegesztett rükverces váltó is már "elgermanizálódott", Herzog fogaskerék-tengelyrendszer pörög benne. A km. órám is egy német Motogadget elektromechanikus, többfunkciós displaykijelzős (különböző menetadatok, üzemi fesz., olajhőmérséklet-nyomásértékek, warnfunkciók stb.) került. Jó hétvégét neked is, bár motorozáshoz sportos az idő de hajrá! Üdv! Csaba |
||||
Csa-bi :: 2017. ápr 23. 9:51 :: |
|
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 21. 20:28 :: |
- ne add fel a reményt! - ne barmold szét a gyújtást, töltést, míg precízen meg nem győződtél, hogy mi lehet a hiba! - legyen jó aksid! - legyen jó műszered! - soha ne használj után gyártott alkatrészt, semmit, csak gyári használtat inkább! - soha ne gondold, hogy a 6 Voltos rendszer gyárilag is gagyi, ez nem igaz! ...pedig én is hajlottam ilyen gondolatra, de Csabi meggyőzött! - ez csak az én tanácsom: ha megteheted legyen otthon egy japó motor is, amivel tudsz kerülni, ha eleged van az egészből! - végezetül! ...meg lehet csinálni, nem kérdés, és nem bonyolult az eredeti, mondom eredeti IZS feszszabályzó beállítása egyáltalán, ha jó természetesen! SOK SIKERT MÁSOKNAK IS! Szép Hétvégét! |
||||
IZS73 :: 2017. ápr 21. 20:21 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 20. 9:50 :: |
|
||||
FZRTom :: 2017. ápr 19. 16:07 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 19. 14:52 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 19. 14:51 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 19. 14:34 :: |
|
A 7,8-8V-ot feltétlenül terheletlenül, tehát lekötött akksi mellett állítsd be és értelemszerűen ezt nem alapjáraton, hanem közepes-magas fordulaton mérve! (tehát ez egy maximum érték) 6,5V nekem még kevéskének tűnik lámpával, a 7-7,2V-ot kellene hoznia a rendszernek bekötött akkuval. (ilyenkor ezt feltöltött akksival kell ellenőrizni, mert annak a merültségi szintje nagyon becsapós irreleváns, és ezért kell az üresjárati feszkót is lekötött akksi mellett belőni, mert ha merült és be van kötve, úgy állítva túlhúzhatod a rendszert és az üresjárati terheletlen feszültség valójában már bőven 8V felett lehet és ilyenkor kiolvadhatnak a dinamó forgórész tekercsvégei a kommutátorból és akkor kuka. Az akksi fontos, hogy ne legyen öreg, szulfátos vagy cellazárlatos! Ezek mind nagyon le tudják húzni a rendszert. Mivel kis teljesítményű a dinamód és tele vagy körben helyzetjelző lámpákkal, ezért is fontos, hogy a fényszóróizzód ne legyen 30/35W-nál erősebb! Neked is kellemes húsvétolást! |
||||
Csa-bi :: 2017. ápr 15. 15:00 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 15. 7:57 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 12. 9:07 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 12. 9:04 :: |
|
||||
Híres :: 2017. ápr 11. 19:26 :: |
A fesszabályzó érintkezőjét sose nyomkodd össze kézzel, főképp a viszáramkapcsolóét ne, mert olyankor alapjáraton az akksiból folyik vissza az áram a dinamóba... Ha kétoszlopos a szabályzó akkor azon az oszlopon kell állítani lekötött akksi mellett az üresjárati feszültséget, amelyik három érintkezős, tehát két fix érintkező között mozog egy. Ennek a mozgó érintkező rugójának feszítésével emeled a feszültséget, lazítással csökkented. Ezzel sikerülni kellene belőni jó dinamó mellett az üresjárásit feszt. 7,8-8V-ra.Itt nagyon fontos, hogy felillesztett szabályzófedéllel is ellenőrizd a feszültséget, mert ha az fém, el tudja húzni mágnestérváltoztatással kb. mínusz 0,3-0,5 V-al a feszkót. Utána (de csak utána) a második, viszáramkapcsoló oszlopon be kell lőni a "bekapcsolási feszültséget" aminél összekapcsolódik a dinamó az akksival. Alapjáraton értelemszerűen nem, mert olyankor nem ad le teljesítményt a dinamó, tehát magasabb olyankor az akksi feszültsége. Ennél a beállításnál szintén a D+ és test között a voltmérő egy próbalámpát tegyél a fesszabályzó állandó + kivezetésére lekötött akksi mellett, majd baromi lassan emelve a fordulatot, egyszerre figyelve a műszert és a lámpát, 6,5V-nál kell kigyulladnia a lámpának. Ez után viszáram ellenőrzés; akkukábel és fesszab. + közé sorba egy ampermérőt bekötni, fordulaton mérhető valamekkora töltőáram az akksi irányába, alapjáraton az áramirány megfordul és kb. 2-3 A viszáramnál szét kell kapcsolódnia a viszáramérintkezőknek (1 pár). |
||||
Csa-bi :: 2017. ápr 11. 18:35 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 11. 12:14 :: |
|
||||
Csa-bi :: 2017. ápr 11. 7:01 :: |
|
|
||||
Mixer :: 2017. ápr 10. 21:52 :: |
A gerjesztőtekercs végét DF (orosz megfelelőjét nem tudtam kivenni a rajzon), ami a fesszabályzón van kösd le onnan, valamint a dinamó D+ (kefetartó pontját) és kösd össze őket. Indítsd a motort, az akku pluszról egy másodpercre adj áramot nekik egy vezetékkel, majd az összekötésre és testre kötött voltmérőt figyelve, fordulaton fel kell szaladni a feszültségnek 13-16V-ig is. Ha ez megtörténik, a dinamó jó, a továbbiakban a fesszabályzóddal kell tornázni. Sajnos nincs előttem az IZS szabályzója, én zömmel Uralt, BMW-t,Jawát, Zündappot műtögettem eddig de az elv ugyanaz. 6,5 V-nál össze kell kapcsolnia a dinamót az akksival és terheletlenül(lekötött akku mellett, bár bár van olyan egyoszlopos szabályzó, aminél nem szabad lekötni az akkut állítás közben) 7,8-8V nak kell lennie az üresjárási feszültségnek. Ezeket pici csavarokkal vagy rugófeszítő fémnyelv hajlítgatásokkal lehet állítgatni. ...és persz konstrukciótól függően van viszáramkapcsoló is....szóval ez így fórumon keresztül inkább tájékoztató jellegű, amolyan neszesemmifogdmegjól sajnos... |
||||
Csa-bi :: 2017. ápr 10. 17:44 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 10. 0:02 :: |
A másik alternatíva, bár sokan idegenkednek tőle, főleg veterán vonatkozásban, az pedig a tavaly januártól motorra is engedélyezett az "E" minősítéssel ellátott ledes nappali fény. Én ezt használom, elöl az oldalkocsim aljára van felszerelve 1db erős fényerejű, attól függetlenül, hogy 12V generátoros a motorom és bőven bírja a halogén izzót is. Viszont a mérhetetlenül alacsony áramfelvételű ledes lámpával kímélem a kapcsolókat,hálózatot, a generátor is teljes kapacitással tölt és nem égnek egész nap fölöslegesen a helyzetjelzők körben a motoron. Szólónál is ügyesen be lehet integrálni típus függően a fényszóró foncsorba vagy a villaközbe. Bár nem tudom, hogy 6V-os rendszerhez készítenek e. Üdv! |
||||
Csa-bi :: 2017. ápr 9. 18:51 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 9. 8:52 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 9. 8:50 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 9. 8:48 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 9. 8:48 :: |
Sziasztok! kétségkívül előnyösebb egy nagyobb teljesítményű 12V-os rendszer de a 6V-os titka egy hibátlan, beégésmentes érintkezővel rendelkező fesszabályzó és egy pontos beállítás. A 6V-os járműveket hosszú évtizedeken keresztül használták anno nem csak hobbi, hanem mindennapi használatban, munkaeszközként is... Egy hibátlan dinamó mellett, új, vagy újszerű fesszabályzóval ami terheletlenül 7,8-8V-ra van beállítva, lámpás használat mellett működő töltésrendszert lehet elérni. Mivel ezeket a dinamók nem nagyon tudnak 10A-nél többet, a fényszóró izzó sem legyen nagyobb 30/35W-nál. Az akksi pedig mindig jó, töltött állapotú legyen, mert az sem jó a rendszernek, hogy mindig egy lemerült, magára hagyott, szulfátos-cellazárlatos állapotban lévő akksival, ami mindig baromi nagy áramot vesz fel van üzemeltetve a motor havonta egyszer. Üdv! |
||||
Csa-bi :: 2017. ápr 9. 8:00 :: |
Le kell cserélni 12 V-ra! A 6V nem való semmire!! |
||||
Brutálizs :: 2017. ápr 8. 22:01 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 8. 21:30 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 8. 21:28 :: |
|
||||
Brutálizs :: 2017. ápr 7. 22:46 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 7. 12:31 :: |
|
||||
IZS73 :: 2017. ápr 7. 12:30 :: |