Csa-bi: A dolog megoldódni látszik! ...jó sziu indiánként olvasni próbáltam a jelekből, mivel savkifolyás volt látható korábban az akkumulátor dobozban, sőt, korábbi dobra is rá volt folyva rendesen. Gondoltam, hogy az öregnek - 1927-ben született ha jól emlékszem, 2007-ben boldogult meg szegény - felforralta az aksit a töltés, mi következik ebből, hogy állítottak rajta alacsonyabbra. Bejött a gondolatom, elég volt a feszültségszabályzón feszíteni, rögtön felment 8 Volta a töltőáram - kézzel történő lefogás tényleg nem a vizsgálati módszerek mikéntje - ámbár eleve rossz irányba fogtam le akkor is - de természetesen ebből visszavettem, most terhelve olyan 6,3 Volt a töltés, összes lámpával - oldalkocsis egyébként - de lehet majd kicsit még adni kell neki, mert 10 km-t motoroztam lámpával, és kissé megmerítette az aksit, de már alakul! ...meg beleteszem az új aksit előtte, ámbár úgy látom ennek sincs baja, lámpa nélkül rögtön visszatöltött. Szóval nem kellett szerencsére végignyomoznom, hogy jó-e a dinamó, mert most már látni, nincs vele probléma, csak korábban visszaállították a töltést minimálisra - valamikor a 80-as években - 92-től eleve egy gyűjtő fészerében volt a vas 2014-ig míg hozzám került. Köszönöm a segítségeteket!!! Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Előzmény:


IZS73 :: 2017. ápr 15. 7:57 ::





Híres: ....Óóóó, hogy most írod, már emlékszem, mikor anno Neked is ez volt a téma - akkor írtál is erről a digitális feszmérőről, tényleg! ...Ünnep után utána járok, hol tudok rendelni.

Előzmény:


IZS73 :: 2017. ápr 12. 9:07 ::




Csa-bi: Kedves Csabi! ...való igaz, mikor elsőre olvastam, kissé elvesztem a történetben, de most 5 - 6-ik olvasat után kezdem érteni útmutatásod! ...kinyomtatom őket, és úgy állok neki lépésről lépésre ellenőrizni a tárgyalt dolgokat, nagyon nagy segítség nekem, mivel így legalább van inspiráció, hogy meg lehet csinálni! Minden képp beszámolok róla, mire jutottam - remélhetőleg hétvégén! Köszi fáradozásaid! Szép napot! Sándor

Előzmény:


IZS73 :: 2017. ápr 12. 9:04 ::




IZS73: Hali! Az enyémen már régóta van ilyen digit voltmérő ! Hasznos dolog👍!

Előzmény:


Híres :: 2017. ápr 11. 19:26 ::




IZS73: Szívesen, remélem tudsz benne előrelépni!
A fesszabályzó érintkezőjét sose nyomkodd össze kézzel, főképp a viszáramkapcsolóét ne, mert olyankor alapjáraton az akksiból folyik vissza az áram a dinamóba...
Ha kétoszlopos a szabályzó akkor azon az oszlopon kell állítani lekötött akksi mellett az üresjárati feszültséget, amelyik három érintkezős, tehát két fix érintkező között mozog egy. Ennek a mozgó érintkező rugójának feszítésével emeled a feszültséget, lazítással csökkented. Ezzel sikerülni kellene belőni jó dinamó mellett az üresjárásit feszt. 7,8-8V-ra.Itt nagyon fontos, hogy felillesztett szabályzófedéllel is ellenőrizd a feszültséget, mert ha az fém, el tudja húzni mágnestérváltoztatással kb. mínusz 0,3-0,5 V-al a feszkót. Utána (de csak utána) a második, viszáramkapcsoló oszlopon be kell lőni a "bekapcsolási feszültséget" aminél összekapcsolódik a dinamó az akksival. Alapjáraton értelemszerűen nem, mert olyankor nem ad le teljesítményt a dinamó, tehát magasabb olyankor az akksi feszültsége. Ennél a beállításnál szintén a D+ és test között a voltmérő egy próbalámpát tegyél a fesszabályzó állandó + kivezetésére lekötött akksi mellett, majd baromi lassan emelve a fordulatot, egyszerre figyelve a műszert és a lámpát, 6,5V-nál kell kigyulladnia a lámpának. Ez után viszáram ellenőrzés; akkukábel és fesszab. + közé sorba egy ampermérőt bekötni, fordulaton mérhető valamekkora töltőáram az akksi irányába, alapjáraton az áramirány megfordul és kb. 2-3 A viszáramnál szét kell kapcsolódnia a viszáramérintkezőknek (1 pár).

Előzmény:


Csa-bi :: 2017. ápr 11. 18:35 ::




Csa-bi: Kedves Csabi! Köszönöm a segítséget, hétvégén megpróbálom kiszűrni, hogy hány Voltot is termel a dinamóm! ...mert töltés az van, az tény, csak túl alacsony fordulaton is, mint írtam 6,5 Volt terheletlenül. Néztem a feszszabályzót működés közben leszerelt fedéllel, a töltés bekapcsol, azt láttam, viszonylag alacsony fordulaton, és a viszáram kapcsoló is működött - két oszlopos a szabályzó - de hiába fogtam le kézzel az érintkezőket, egyik állásba sem szökött fel a feszültség - de lehet ez nem is a módja a vizsgálatnak! ...próbálkozom az Általad írt módszerrel! Köszi!!!

Előzmény:


IZS73 :: 2017. ápr 11. 12:14 ::




Mixer: Szia Zoli! Köszi, amennyit tudok segítek, remélem tippszinten használható, így neten keresztül!

Előzmény:


Csa-bi :: 2017. ápr 11. 7:01 ::




Csa-bi: Jó ez a leírás így, mert kinyomtatja a Kolléga, vagy megnyitja okostelón, amikor éppen ott van nála egy villamossághoz kicsit jobban értő Kolléga, és már meg is tudják oldani a problémát.

Előzmény:


Mixer :: 2017. ápr 10. 21:52 ::





IZS73: Le kellene próbálnod a dinamót a fesszabályzótól függetlenítve teljes gerjesztéssel közepes fordulaton.
A gerjesztőtekercs végét DF (orosz megfelelőjét nem tudtam kivenni a rajzon), ami a fesszabályzón van kösd le onnan, valamint a dinamó D+ (kefetartó pontját) és kösd össze őket. Indítsd a motort, az akku pluszról egy másodpercre adj áramot nekik egy vezetékkel, majd az összekötésre és testre kötött voltmérőt figyelve, fordulaton fel kell szaladni a feszültségnek 13-16V-ig is. Ha ez megtörténik, a dinamó jó, a továbbiakban a fesszabályzóddal kell tornázni. Sajnos nincs előttem az IZS szabályzója, én zömmel Uralt, BMW-t,Jawát, Zündappot műtögettem eddig de az elv ugyanaz.
6,5 V-nál össze kell kapcsolnia a dinamót az akksival és terheletlenül(lekötött akku mellett, bár bár van olyan egyoszlopos szabályzó, aminél nem szabad lekötni az akkut állítás közben) 7,8-8V nak kell lennie az üresjárási feszültségnek. Ezeket pici csavarokkal vagy rugófeszítő fémnyelv hajlítgatásokkal lehet állítgatni. ...és persz konstrukciótól függően van viszáramkapcsoló is....szóval ez így fórumon keresztül inkább tájékoztató jellegű, amolyan neszesemmifogdmegjól sajnos...

Előzmény:


Csa-bi :: 2017. ápr 10. 17:44 ::




Csa-bi: Kedves Csabi! Tegyük fel, hogy jó a fesszabályzóm, és még sem tudom 6,5 Volt-nál magasabb töltőfeszültségre beállítani, alapjáraton pedig 6,1 Volt csak, terhelve fényszórókkal 5,8 Volt. ...lehet a dinamó hibája? ...milyen jellegű hiba, ha igen? ...illetve tudom az eredő töltőfeszt mérni a dinamó kapcsain? ...kérdés, melyiken? ...feltettem egy másik fesszabályzót, azzal is ugyan azokat a Volt értékeket mértem csak, mint az eredetivel. (Az eredeti IZS feszültségszabályzó egyébként nagyon szép és precíz állapotban van, felszereltem egy után gyártottat - maga volt a borzalom a gyártás minősége is - majd mértem vele párat, de a végére még ki is gyulladt az ártatlanom!) ...az eredeti szovjet nagyon precízen meg van csinálva, látni minden kis elemén, és semmilyen beégés vagy elhasználódás nem mutatkozik rajta. Kérdés, mit kellene állítanom, hogy magasabb legyen a töltőfeszültségem? ...kézzel kapcsoltam az érintkezőit - lefogtam - semmit nem javult a töltőfeszültség semmilyen fordulaton. Van töltésem, de alacsonyabb, mint kellene. SOS!

Előzmény:


IZS73 :: 2017. ápr 10. 0:02 ::




IZS73: Jók lehetnek az elektronikus fesszabályzók, bár dinamónál inkább a mechanikust kedvelem. Az elektronikus jobbára 7,2-7,4V-ra van terheletlenül bekalibrálva, ahol ha felkapcsolod állandó jelleggel a fényszórót, már nem annyira bivaly a töltés, főleg ha keveset jársz a motorral.Ezen módosítani jobbára nem lehet.A mechanikust fel lehet húzni 7,8-8 V-ig anélkül, hogy már károsodna a dinamó és lámpával is jó a töltés. Az elektronikusnak nagyon el kell találni a hűtését-hőelvezetését, mert többnyire ennek hiányába döglenek bele.
A másik alternatíva, bár sokan idegenkednek tőle, főleg veterán vonatkozásban, az pedig a tavaly januártól motorra is engedélyezett az "E" minősítéssel ellátott ledes nappali fény.
Én ezt használom, elöl az oldalkocsim aljára van felszerelve 1db erős fényerejű, attól függetlenül, hogy 12V generátoros a motorom és bőven bírja a halogén izzót is. Viszont a mérhetetlenül alacsony áramfelvételű ledes lámpával kímélem a kapcsolókat,hálózatot, a generátor is teljes kapacitással tölt és nem égnek egész nap fölöslegesen a helyzetjelzők körben a motoron.
Szólónál is ügyesen be lehet integrálni típus függően a fényszóró foncsorba vagy a villaközbe.
Bár nem tudom, hogy 6V-os rendszerhez készítenek e.
Üdv!

Előzmény:


Csa-bi :: 2017. ápr 9. 18:51 ::




Csa-bi: ...még univerzális 6 Voltos elektronikus feszszabályzóra is gondoltam, nem tudom kinek van tapasztalata ilyennel? ...legalább a dinamót ne kellene cserélni.

Előzmény:


IZS73 :: 2017. ápr 9. 8:52 ::




Csa-bi: Igen, én is ebbe az irányba gondolkodom egyelőre, hogy helyreállítani tökéletesre az eredeti rendszerét. Régebben MZ TS 250-el messzire el mertem merészkedni és soha nem hagyott ott, pedig eleinte annak is voltak gondok a töltésével. Ott inkább az előtét tekercs adta meg mindig magát.

Előzmény:


IZS73 :: 2017. ápr 9. 8:50 ::




Brutálizs: ...az szép táv lehet akkor!

Előzmény:


IZS73 :: 2017. ápr 9. 8:48 ::




Brutálizs: ...gondoltam már erre is, de szeretném megőrizni az eredetiségét is a motornak - igaz, nem OT jellegű.

Előzmény:


IZS73 :: 2017. ápr 9. 8:48 ::




IZS73:
Sziasztok! kétségkívül előnyösebb egy nagyobb teljesítményű 12V-os rendszer de a 6V-os titka egy hibátlan, beégésmentes érintkezővel rendelkező fesszabályzó és egy pontos beállítás. A 6V-os járműveket hosszú évtizedeken keresztül használták anno nem csak hobbi, hanem mindennapi használatban, munkaeszközként is... Egy hibátlan dinamó mellett, új, vagy újszerű fesszabályzóval ami terheletlenül 7,8-8V-ra van beállítva, lámpás használat mellett működő töltésrendszert lehet elérni.
Mivel ezeket a dinamók nem nagyon tudnak 10A-nél többet, a fényszóró izzó sem legyen nagyobb 30/35W-nál. Az akksi pedig mindig jó, töltött állapotú legyen, mert az sem jó a rendszernek, hogy mindig egy lemerült, magára hagyott, szulfátos-cellazárlatos állapotban lévő akksival, ami mindig baromi nagy áramot vesz fel van üzemeltetve a motor havonta egyszer. Üdv!

Előzmény:


Csa-bi :: 2017. ápr 9. 8:00 ::





IZS73: Szabadegyháza, (Dunaújváros és Székesfehérvár közt).
Le kell cserélni 12 V-ra! A 6V nem való semmire!!

Előzmény:


Brutálizs :: 2017. ápr 8. 22:01 ::




IZS73: ...nekem is van még addig tennivalóm, terheletlenül is csak 6,25 Volt a töltésem, gondolhatod, leszo@ja az aksit lámpával 5 km alatt! ...találtam digitális voltmérő kijelzőt, 0 - 30 Voltig mér, fel lesz szerelve a km óra alá, hogy mindig lássam, mennyi az aktuális töltésem!

Előzmény:


IZS73 :: 2017. ápr 8. 21:30 ::




Brutálizs: Hát akkor rajta! ...honnan indulnál Dárga Brutálizs?

Előzmény:


IZS73 :: 2017. ápr 8. 21:28 ::




IZS73: Ha addigra kész lesz az Izs-dnepr oldalas koalíció akkor mindenképpen!

Előzmény:


Brutálizs :: 2017. ápr 7. 22:46 ::




IZS73: ...de bármilyen motorral részt lehet ám venni, facen vannak fenn videók a korábbi ilyen rendezvényekről!

Előzmény:


IZS73 :: 2017. ápr 7. 12:31 ::




Üdvözletem! Valaki innen esetleg tervezi, hogy ellátogat az augusztus 10-11-12-i Kiskunfélegyházán megrendezésre kerülő IV. Nemzetközi Oldalkocsis és Katonai Motorkerékpárok találkozójára? Állítólag ez Mo-n els őalkalommal kerül megrendezésre. ...én tervezem, természetesen az IZS-el!



IZS73 :: 2017. ápr 7. 12:30 ::