Motorom
Egervári Zoli
A képek a motor jelenlegi állapotát mutatják, amik nem az én "kezem" munkáját dicsérik, hanem az előző tulajdonosét (Kovách György), mivel még csak 2 hónapja birtoklom az URAL-t.
Őszintén megvallva a saját érdeklődésem irányát jelentősen meghatározta ez a honlap, mert így sokkal több előzetes információhoz jutottam ezekről a motorokról, mint amit idáig tudtam. A történethez hozzá tartozik, hogy alig több mint 1 éve adtam el az előző motorom, ami egy 3 éves Chopper volt -de teljesen gyári állapotban, mert 6000 km-el adtam el-, de egyszerűen sajnáltam, hogy évente alig-alig motorozok vele. Igen ám, de a vérem nem hagyott és csak kellett a garázsban egy kétkerekű is. Most keresem azt az élményt, ami az igazi motorozás és az izgalmakkal teli motorozás között a kellemes összhangot jelenti. Remélem jövőre már ezt is megtalálom.
De vissza a motorhoz:
Ami itt következik azt az előző tulaj elbeszélése alapján kerül ide, mert saját "anyagot" még nem gyűjtöttem a motoromtól.
1966-ban gyártott M-63-as, ami szokás szerint nem egészen egyenes úton jött be az országba. A felújítás során néhány átalakításon, szépítésen azért keresztül ment,
- A motor teljes szétszerelése után az összes "krómozható" alkatrész új krómozást kapott (kormány, felnik, tengelyek, stb...)
- A motorba új (egyedileg gyártott) dugattyúk kerültek.
- A kipufogókat kicserélték Harley-Davidson kipufogókra (tompítások nélkül).
- Index került a motorra
- A fényszóró Danuvia vagy Pannonia -nem emlékszem-, minden esetre nem eredeti.
- A feszültség szabályzó Trabant (6 V-os)
- A porlasztók nem eredetiek, igaz oroszok, mert a Dnepr-ekről valók.
- Mitas gumik vannak a felniken.
- A markolatok, valami szivacsosra vannak cserélve.
- A festés fekete, de valami kalapácslakk félével, ami napon egy kis kékes csillogó színt ad a motornak.
Szubjektív vélemény:
Igazán szép munka, de...(Az itt felsoroltak nem igazi kritikák, személyes "élmények", amik nem kisebbítik Kovách György munkáját)
* A Dnepr porlasztók nem illenek közvetlenül a hengerhez, amiért közdarabra volt szükség. Szerintem egyébként is egy kicsit nagyobbak az URAL-énál, de a közdarabbal megtoldva ez már egy kicsit zavaró akár a sebesség váltásban akár a fékezésnél, mert a lábam beakad a porlasztóba. (Legyünk őszinték ez nem csak kényelmetlenség, mivel a fékről is szó van még akár veszélyes is.)
* Az elektromos rendszer, mivel 6 V-os elég "lassan" működik. Az indexek úgy 4-5 másodperc után villannak fel, amiért előre kell gondolkozni, hogy mit akarok csinálni. És hát a lámpák is csak pislákolnak.
* A fény kapcsoló felrögzítése beleütközik a tankba, és a festéket leverte.
* A kuplung zajos, aminek valószínűleg a kinyomócsapágy az oka, amit rövidesen cserélnem kell.
* A markolatok ugyan kényelmesek, de egy kicsit kopottak, és nem stílusosak, ezért lehet, hogy cserélnem kell majd azokat.
* Az első indexek valami Kawasakiról valók és gumiházuk nagyon nem illik a motorhoz, ezért azokat is cserélni kell.
* A motor és a váltó száma nem azonos, amiből én azt következtetem, hogy váltócseréje-vagy motorcseréje volt már.
* A fékek annál is gyengébben fognak, mint ahogy az a fék méretéből és korából adódna.
Egyebekben jól megy, bika erős, na és a hangja ...
Amit még meg szeretnék csinálni:
* Átalakítani motort 12 V-osra. Ez szorosan összefügg azzal, hogy önindítót szeretnék a motorhoz csinálni, (mert venni nem igazán tudok, lásd szerelési problémák). Itt legalább leírhatom, hogy miért oly fontos ez nekem. Megnyugtatok minden kétkedőt, a motor tényleg jól indul, bár félig melegen elég nehéz eltalálni, hogy mit szeretne. Ez persze tapasztalatlanságom miatt van.
Az igazi ok. Mivel ez egy szóló motor megállni a lábán csak segítséggel tud. Ha viszont leállítom a motort, szóba sem jöhet az oldaltámasz, hiszen akkor a motor nem indítható (hozzá sem férnék, meg hát ezek a jó orosz porlasztók!!!) Ezért csak az a megoldás választható, hogy minden leállítás után emelgetni kell a motort, ami egy 250 kilós jószágnál nem túl kényelmes. Ráadásul néha igen nehézkes, mert ha a talaj nem kemény bizony eldől a motor. (nézd csak meg a képeket, két kőlapot kellett a motor alá rakni, mert egyébként eldőlt volna a puha földön)
Hát röviden ennyi.