UK: Nem, az olaj jobban szeret ott maradni abban a jó kis porózus felületben. De vannak spec. telítő anyagok is amik felhordás után beszáradnak. Házilag matt lakkot, lenolajkencét (firnisz), a felmelegített elketrészre olvasztott gyertyát (sztearin), is lehet alkalmazni.
UK: Szerintem ez tök jó. Olyan lesz mint egy légpuska. :-)
Egyébként nekem ez tényleg megtetszett. A sok biz-basz alkatrész lehet, hogy jól nézne ki feketén és kicsit lezsírozva aztán áttörölgetve. Persze nem a saját motoromra gondolok, hanem ha majd nyugdíjas éveim alatt belevágok egy másik felújításába.
Sz.J.: No most akkor jól értem, fogja az ember a kormányt vagy bármi mást elviszi barníttatni-feketíteni, aztán meg otthon be kell kenegetni olajjal?
És akkor nem leszek olajos mikor tapogatom a motoromat?
Vagy nem értem ezt az egészet?
UK: Szerintem teljesen jó (fegyverek) ráadásul ha olajjal megkened az még jobban ráég. Ez a termikus barnítás. Régen lenolajjal (nem lenolajkencével) kenegették be többször, vagy jó kis használt, kokszos motorolajba "nedvesíthető ként"(Permetszer boltok)kell feloldani melegen és abban főzni az alkatrészeket. Ez utóbbit én is kipróbáltam vagy 15 éve, jól működött, csak rettentő büdöset csinált.
Csak a vegyi eljárás annyira olcsó hogy nem érdemes keccsolni otthon, meg kb. 1500 Ft-ért 650C fokig hőálló matt fekete festéket lehet venni, a Praktikerben.
TZ: Amennyire én sejtem, kb. fele-egyharmada. Illetve ugye krómozásnál sem a krómfürdő kerül sokba, hanem amíg csiszolással megfelelő felületet hoznak létre. Régebben csináltattam már ilyet a fémépítőnél (fékkulcsok, csapágykónusz), és úgy emlékszem, nem volt feltűnően drágább (illetve kb. ugyanannyi), mint a horganyzás. 75db 210mm-es küllő horganyzása (nem emlékszem, hogy küllőanyával, vagy sem) 3500 Ft körül volt 2005-ben, amikor utoljára napirenden volt nekem a téma.
Soveny: Igen, ugyan az. A fürdő összetételétől, a kezelési időtöl, és a munkadarab összetételétől függ a szín. A magasan ötvözött acélok kevésbé színeződnek el, ill. inkább barnák lesznek.
A bevonat vastagsága néhány mikron. Éles, hegyes tárgyakkal meg lehet sérteni, kb. annyit tud mint egy réteg festék, nem páncél bevonat de pl. a fegyvereket is ezzel a módszerrel festik.
Sz.J.: Aha, de egy kormány esetében miért is jó? Azt csak nem akarom mondjuk vazelinnal kenegetni?
Meg mondjuk henger feketítésére jó-é? Vagy az inkább eszembe se jusson?
Sz.J.: Ez akkor gyakorlatilag akkor ugyanaz, amit vegyi barnításként is emlegetnek, dá? Mit lehet tudni a mechanikai sérülésekkel szembeni ellenállóságáról, hogy szépen fogalmazzak?
UK: A klasszikus, forró oldatban való kezelést, ahol a fő hatóanyagok a nátrium-hidroxid és a nátrium-nitrát. Porózus, barnától feketéig terjedő színű, vegyületet alkotnak ezzel a módszerrel a vas alapfémmel. Ez a felület jól magába vesz különféle anyagokat, pl. olvasztott vazelin, kenőzsír, olaj stb.